Blog

Zonnebescherming die je kan eten.

Helaas zitten er in onze Belgische lijfjes niet veel Mediterraanse genen. Vampiersgewijs opgaan in vlammen wanneer de zon je huid raakt lijkt soms niet zo ondenkbaar.  Jezelf beschermen tegen de zon is dus de opdracht. Maar wist je dat deze bescherming ook van binnenuit kan komen?

Nee, we hebben het hier niet over magische zonwerende medicatie. Maar over een doodgewoon dieet. Natuurlijk blijft smeren de eerste barrière tegen de schadelijke stralen van de zon. Maar wat je eet kan hier zeker bij helpen.

Hoe kan voeding onze huid beschermen?

Zoals we eerder in onze SOS zonnebrand post al aanhaalden, is verbranden eigenlijk een soort ontsteking van de huid. Voeding, zoals fruit en groenten, bevatten antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen. Deze stoffen bevechten de ontsteking en de vrije radicalen die UV stralen veroorzaken en verlagen dus de kans op huidkanker en andere schade.

Welke voeding beschermt het meest?

Een studie toont aan dat 40 gram tomatenpasta per dag de roodheid en zwelling van verbrande huid al aanzienlijk kan doen afnemen. Lycopeen, de stof verantwoordelijk voor deze bescherming, zou makkelijker opgenomen worden via tomatenpuree dan rauwe tomaten. Maar ook chocolade lijkt een waardige soldaat. De hoge concentratie van  flavonolen in pure chocolade beschermt de huid tegen het verbranden. Ook veenbessen, bonen en walnoten zijn een goede bron van zulke antioxidanten.

Hier alvast ons Vitaya ‘No way, UV’ menu ;-)

Voorgerecht:
Tortilla chips met bonensalsa

Bron foto

Hoofdgerecht:
Pasta all'arrabbiata (met pikante tomatensaus)

Bron foto

Nagerecht:
Chocolade veenbessencake met walnoten.

Chocolade veenbessencake
Bron foto

Vanaf wanneer beginnen de stoffen in deze voeding te werken?

Het is niet zo dat je een portie veenbessen eet en meteen resultaat zal opmerken. We hebben het hier wel degelijk over een UV dieet. Eén maaltijd, hoe verrukkelijk ze ook klonk, zal geen impact hebben. Uit onderzoek bleek dat mensen die 4 weken elke dag 40 gram tomatenpuree aten 20% minder verbrandden. Na 10 weken was dit 40% minder. Hoe langer ‘UV-werende’ voeding je eet, hoe beter het resultaat.

Bron

Thema: