Blog

Vitamines voor een stralende huid

Een te droge, gevoelige, vette, of andere probleemhuid? Om de haverslag puistjes of droge plekjes? Ja, misschien ligt het aan de crème die je (niet) gebruikt, maar je kan ook al heel wat bereiken door simpelweg je voeding aan te passen!

Alle voedingsmiddelen hebben (direct of indirect) een invloed op je huid, dat kan positief zijn of negatief. Dus als je definitief komaf wil maken met je huidproblemen, pak het probleem dan eerst aan van binnenuit en kijk daarna welke producten je verder op weg kunnen helpen.

Welke voeding kan je helpen?

  • Water. Uiteraard. Je hebt water nodig voor alle processen in je lichaam en het is essentieel voor een mooie gezonde huid. Als je niet genoeg water drinkt, dan zal je huid dehydrateren waardoor je rimpels in de hand werkt.
  • Proteïnes. Proteïnes zijn de bouwstenen van al je lichaamscellen. Om je huid te vernieuwen, heb je dus een constante aanvoer van proteïnes nodig. De beste bronnen van proteïnes bevatten natuurlijk ook heel wat vitamines en mineralen. Biologische eieren, vlees en vette vis zijn ideaal. Ook gelatine in zelfgemaakte bouillon is een goede bron en kan je helpen om los vel terug wat strakker te maken.
  • Gezonde vetten, vooral Omega-3 die vooral in vette vis vindt, zijn heel belangrijk voor je lichaamscellen. Ze zijn nodig bij de hormonale processen en zijn ook verantwoordelijk voor het transport en de absorptie van vitamine A, D, E en K. Ze helpen ook ontstekingen bestrijden in je lichaam. Omega-6 vetten (zoals je kan vinden in vet vlees van slechte kwaliteit, bepaalde oliën, bewerkte voeding) werken dan weer ontstekingsbevorderend en kan je beter zo veel mogelijk vermijden.
  • Vitamine A helpt je huid te herstellen waardoor littekens en puistjes sneller kunnen verdwijnen, het reguleert ook het vocht in je huid en gaat infecties tegen. Als je een tekort hebt aan vitamine A, krijg je al snel een droge trekkende huid. Je vindt het vooral in kleurige groenten.
  • B-vitamines gaan droogheid en jeuk in de huid tegen. Je vindt ze in orgaanvlees, vis, vlees, noten, eieren, groene bladgroenten en anderen.
  • Vitamine C beschermt je tegen allergische reacties van de huid. Je vindt het vooral in fruit zoals appelsienen en appels.
  • Vitamine E kan je regelmatig terugvinden in heel wat crèmes en terecht! Deze vitamine is een anti-oxidant die je huidcellen beschermt en schade herstelt. Je kan het halen uit eieren, lever, orgaanvlees maar ook broccoli en groene bladgroenten.

Alle bovenstaande voedingsmiddelen zijn gezond voor je lichaam en helpen je lever zijn werk te doen. Als je daarentegen veel bewerkte voedingsmiddelen met chemische stoffen, suikers of slechte vetten gaat eten, dan belast je je lever te veel en probeert je lichaam de gifstoffen te lozen, ook via de huid.

Waar kan je verder nog op letten?

  • Kies zo veel mogelijk voor natuurlijke producten, hoe minder chemische ingrediënten op het lijstje staan, hoe beter!
  • Geef je zelf een kleine kuur met groene smoothies (let op: meer groenten dan fruit in je smoothie!)
  • Ga op tijd slapen! Niks zo goed voor een stralende huid als een goede nachtrust ;-)
  • Beweeg regelmatig om de doorbloeding van je huid te bevorderen. Zo bereiken de voedingsstoffen vlotter hun bestemming en worden gifstoffen weer sneller afgevoerd.
Thema: