Blog

Geen gewichtsverlies zonder zelfvertrouwen

Dat je van gezond eten, gezonder en slanker wordt, dat weet iedereen. Het concept van gezond eten is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Maar… waarom heb je dan nog steeds overgewicht? Daar kunnen een aantal redenen voor zijn: je hebt voedselintoleranties, je eet ongezonder dan je zelf denkt, maar vooral: je gelooft gewoon niet dat je het echt kan en saboteert daardoor onbewust al je pogingen om gezonder te gaan eten. Damn, hoe los je dat nu op?

Een gebrek aan zelfvertrouwen, dat kan je natuurlijk niet van vandaag op morgen oplossen, maar ik geef je graag een aantal tips mee.

  • Werk in kleine stappen. Begin bijvoorbeeld met bij elke maaltijd méér groentjes te eten, neem een voorraad gezonde tussendoortjes mee naar je werk of zorg voor een restjeslunch in plaats van een broodje.
  • Geef jezelf genoeg tijd om aan elke kleine stap te wennen, voer dus niet meer dan een verandering in per maand. Lukt dat, dan heb je weer een succes behaalt, en vergroot het geloof in jezelf, wat het weer iets makkelijker maakt om je volgende uitdaging aan te gaan.
  • Denk op voorhand na over moeilijke momenten: wat kan je doen bij een teamlunch, of wat als iemand trakteert voor zijn verjaardag? Hoe ga je daarmee omgaan? Wat je ook beslist, er is geen verkeerde beslissing mogelijk, dus schuldgevoel is nergens voor nodig!
  • Sla jezelf niet voor het hoofd als het misloopt, maar gebruik dit als een moment waar je kan uit leren: waarom is het misgelopen? Wat ga je de volgende keer doen als dit probleem zich nog eens stelt? Is er een andere oplossing mogelijk?
  • Denk niet te veel na over alle veranderingen die je wil doorvoeren: je kan er toch maar ééntje tegelijk aanpakken, waarom je dan zorgen maken over de rest? Een verandering tegelijk is doenbaar, maar een hele berg, dat schrikt veel mensen af!
  • Plan een beloning als het je lukt om je nieuwe gezonde gewoonte een maand vol te houden, en eventueel ook een straf voor wanneer het misloopt. Sommige mensen worden meer gemotiveerd door beloningen, anderen meer door straffen. Zoek uit wat voor persoon jij bent ;-)
  • Nog een keer: werk in KLEINE stappen. In een keer alle maaltijden gezond maken is niet slim. Beslissen om 5 keer per week te gaan lopen is géén kleine stap! Wees realistisch. Hoe makkelijker je het jezelf maakt, hoe groter de kans dat je het volhoudt en dat je je zelfvertrouwen vergroot. En dan hou je het natuurlijk ook langer vol!
Thema: